Orsaken till Walters födelse...

Ja då är jag här igen.
Nu tänkte jag berätta vad vi vet om Walters födelse.
Mammas kämpe. 
Låt oss börja med att vi får åka 6 mil för detta möte, 
Ett möte som vi sent ska glömma. Vi snurrar runt lite på sjukhuset innan vi hittar vart vi ska, Där blir vi sittandes ett tag innan C  (Bm) kommer och hämtar oss. 
När vi sedan kommer in i de rum vi ska ha möte stör jag mig något så fruktansvärt på de fula gardinerna.
C berättar lite om vad vi ska prata om och jag bryter i hop så att hon får hämta papper till mig. 
Hon berättar vad dem kunde se redan på förlossningen.
Min moderkaka hade lossnat med en liten del.
Läkaren A kommer in och vi pratar en hel del. Vi går igenom alla tester som tog på mig för att kolla så att inte jag bar på en infektion som orsakat att moderkakan lossnade, men inget tyder på det. Vi får veta att Ws prover också visar positivt (ett bra resultat) Det enda den kunde se på Walter är att hans lungor var ljusa men det var pågrund av att han hade blod och syrebrist i samband med att moderkakan hade lossnat. Jag hade emd lågt blodvärde men det var inget konstigt med tanke på att jag blödde en del. 
Vi gick igenom alla prover i minsta detalj och många saker man inte begrep.
Men vi fick veta att moderkakakan lossnat med hela 40!% och enligt A kan man operera akut om den lossnat 10%.
Han berättade även att hade jag legat på op redan innan jag fick ont i magen hade han aldrig hunnit göra en op (även om han är snabb sa han med ett leende). SÅ vi kunde inte göra något annorlunda. Han sa att för att den ska lossna så mkt måste man i princip få ett cykelstyre i magen men jag hade inte gjort något sånt.
A sa att anledningen till att min moderkaka lossnat var pga en liten liten blödning mellan livmodern och moderkakan som eskalerat och gjort att den lossnade.

Vi pratade även om framtida syskon för det var han snabb med att fråga om vi redan nu var gravida? Vi sa att det vet vi inte i nuläget men vi försöker ja. C skiner upp och säger ja då ses vi förhopningsvis snart i andra ärenden och under andra omständigheter. 
Han sa att man kommer ha extra kontroller på mig under nästa graviditet. Vi kommer utöver de vanliga vi gör här hemma kommer bli skickade till Växjö för nogrannare kontroller.
Vi kommer att bli igångsatta vid v 38 och då kan jag få kjesarsnitt om jag vill men den vill helst att man ska föda vaginalt. Och de spåret är jag med på. Jag vill ha en vanlig förslossning och få ett levande barn med mig hem.
Är vi minsta oroliga kommer vi att få göra kontroller och vi ska då ringa växjö direkt vilket känns Så skönt. 
och nu till frågan? Kommer detta kunna hända igen? Ja det kan alltid hända men den risken är minimal och man gör allt i nästa graviditet för att förhindra det. Jag hade inte kunnat göra något annorlunda nästa graviditet för det var inte mitt fel att det gick som det gick. 

Och JA jag kommer nog alltid klandra mig själv för detta även om jag har på papper att jag inte har gjort något fel.
Min sorg kommer alltid finnas och W kommer aldig komma tillbaka till oss.
Men jag tror på någotvis kommer han komma och påminna oss om hans närvaro.

Denna bild är den sista som togs på vår lilla familj innan vi lämnade vår älskade son till änglarna.